ALEXANDRU REFUZAND APA
de Stefan Augustin Doinas
Sub
cerul persan, Alexandru cel Mare
umbla
prin pustiu, sub stresini de stanci,
cand
iata: soldati aduceau de-a calare
burdufuri
de apa din vaile-adanci.
Si
unul, ghicindu-i privirile-aprinse,
umplu
cu licoare un coif si-l intinse.
dar
el intrebandu-i:-Cui duceti aceasta?...
si
coiful dorit abia atingandu-l,
soldatii
raspunsera-n linistea vasta:
-Copiilor
nostri o ducem, dar bea!...
Si
toti il priveau cu trsitete si plini
de-un
chin urias, bantuit de lumini.
Atunci,
obosit si setos, Alexandru
intoarse
privirea in jur prin desert.
Un
soare imens, fioros policandru,
ranea
alburiul zenitului fiert,
cu
cateva sute de lampi aramii,
urcate
de scuturi la cateva mii.
Vazduhul
topit clocotea ca o lava,
sorbit
de vantoase cu suflu de jar.
Sub
coifuri fluide, respinse de slava,
soldatii
boleau de-un amarnic pojar,
tinand,
cu cercei si bumbi, in alai
superbele
hamuri de flacari pe cai.
Vapaia
tasnea din caldari si din zale,
din
stanci si vulcani cu bogat zacamant,
al
caror cuptor cu comori minerale
o
umbra de foc arunca pe pamant.
Nisipul
marunt al acestui pustiu
in
ultmul fir era rosu si viu.
Prin
gropi luminoase ca-n mistice racle
soldatii
murisera linsi de vapai,
alaturi
de sulite rosii ca facle
ce
pana tarziu privegheau printre vai;
iar
altii, muscati de cumplite arsuri,
cazusera-n
corturi subtiri, in trasuri.
Cu
coiful in mana, cu apa visata,
el
sta neguratic, privindu-i abia.
Soldatii
strigau in tacere lasata:
-Copiilor
nostri o ducem, dar bea.
Si
daca-i vom pierde prin locuri pustii,
vom
face acasa mai mandri copii...
Asa,
ridicat de pe sea, in vazduhuri,
parea
in vapaie un zeu torturat
scapand
dintr-o turma informa de duhuri
in
mana cu apa si coiful furat.
Dar
el se intoarse deodata, si-apoi
comoara
din coif le-o dadu inapoi.
Atunci,
calaretii strigara in cete,
si
stanci licarind repetara:-De-acum
noi
nu mai cunoastem nici foame, nici sete
si
nici oboseala de lupta sau drum.
Si
du-ne, Stapane, de-acum unde vrei:
cu
tine noi nu suntem oameni, ci zei!
Inspirata dintr-un text al antichitatii grecesti, Vietile paralele
al lui Plutarh, balada se concentreaza pe imaginea mitica a lui Alexandru
Macedon. Asta nu inseamna ca balada este o simpla apologie a unei figuri care a
ramas in memoria colectiva mai degraba sub forma unui erou cu calitati
semidivine decat ca un personaj istoric. Desi „textul e centrat pe gestul
emblematic, zeiesc al eroului" (Ov. S. CrohmalniceanU), grandiosul spirit
de sacrificiu al lui Alexandru Macedon nu constituie chiar o mostra de
autenticitate. Ceea ce ii confera textului originalitate si valoare estetica se
regaseste in forta descriptiva a textului.
Portretul lui Alexandru Macedon este si el construit cu
subtilitate. Prima scena a poemului il prezinta pe acesta deposedat de orice
insusire exemplara, suferind din cauza caldurii sufocante.
De asemenea, trebuie remarcat ca Alexandru cel Mare, desi
glorificat, aproape martirizat si canonizat in aceasta poezie, nu este supus
unui simplu proces de transfigurare artificiala. El nu este ridicat la statutul
de personaj exceptional prin relevarea unor calitati supranaturale si, deci,
fictive, ci prin profunda umanitate de care da dovada, solidarizandu-se cu
soldatii sai. Optiunea lui Doinas pentru aceasta solutie a innobilarii
personajului sau prin apelul la valori general-umane si refuzul unei mitizari
superficiale sunt importante, daca ne gandim ca acest poem apare in anii 60, o
perioada in care se creau pe banda rulanta falsi idoli carora le erau ridicate
osanale gratuite. Balada nu mai reprezinta aici o creatie artistica al carei
scop este sa sublinieze exceptionalitatea, ci un mod de a celebra umanitatea unor
gesturi exemplare tocmai prin firescul lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu